fbpx

Operační systém iOS 15 je venku pro veškeré uživatele a kromě řady vylepšení (například kvalitnější zvuk a video ve FaceTimu nebo přepracovaná oznámení) přináší také Ochranu soukromí pošty a funkci Skrýt můj e‑mail. Ta ve zkratce umožňuje založit jedinečnou e‑mailovou adresu s přesměrováním do osobní schránky. Uživatel má tak možnost odesílat a přijímat e‑maily, aniž bys musel sdílet skutečnou e‑mailovou adresu. To ale není vše, co by mělo každého, kdo řeší e-mailový marketing, zajímat.

Teď už se připravit musíte

Apple společně s iOS15 zavádí nové prvky ochrany soukromí, které mají na e-mailový marketing poměrně zásadní dopad. Nastává konec e-mailového marketingu? Ale vůbec ne. Je ale nutné iOS změny dobře znát, a proto vám přinášíme jejich přehled i způsoby, jak upravit vaši e-mailingovou strategii pro zmírnění jejich vlivu.

Změny zdarma i placené

Hlavní změna z hlediska e-mailového marketingu, kterou Apple představil, je Ochrana soukromí pošty. Ta zabraňuje odesílatelům e‑mailů, aby se dozvěděli o aktivitě v poště, o IP adrese či otevření e-mailu.

Abychom vysvětlili přesně, co se v tomto případě stane, je potřeba si vysvětlit, jak mailingové aplikace sledují open rate a další aktivity. V každém odeslaném e-mailu se nachází malý transparentní obrázek, jehož načtení (tím pádem čas otevření a zobrazení newsletteru) lze evidovat. Díky tomuto relativně jednoduchému nástroji pak mohou aplikace zjistit počet celkových i unikátních otevření a další údaje.

S novou e-mailovou ochranou od Apple zmizí možnost účinně sledovat míru otevření, protože iOS 15 automaticky načte skrytý pixel a každý z newsletterů se tak bude ve statistikách ihned tvářit jako otevřený. Tím pádem nebudete moci skutečně zjistit, jaká je open rate. V podstatě tak Apple dává marketérům pomyslnou pásku přes oči.

Kromě této funkce, ke které má přístup každý iOS uživatel s novou verzí operačního systému, představil Apple také nové možnosti ochrany soukromí přes iCloud+. Jedná se o placenou službu, takže lze očekávat, že ji využije menší množství lidí, ale přesto musíme počítat s poměrně výrazným dopadem. Novinkou v iCloud+ je funkce skrytí e-mailu, kdy vám Apple vygeneruje náhodnou e-mailovou adresu, která však bude pro třetí strany vypadat zcela legitimně. Tu pak lze použít pro vyplnění e-mailové adresy na místech, které to vyžadují pro zpřístupnění obsahu atd. Marketéři tedy nebudou vědět, jestli se uživatel přihlásil k odběru newsletteru reálnou adresou, nebo použil tento náhodně generovaný „padělek”.

Kolik recipientů vám bude muchlat statistiky?

Otázkou zůstává, jak velká část publika těchto funkcí využije. Nové funkce ochrany soukromí se v iOS 15 nezapnou pro uživatele automaticky – je nutné je manuálně aktivovat. Problém ale spočívá v tom, že z hlediska e-mailingu nikdy nebudete mít přesné informace, ať už odesíláte na 1 nebo 1000 adres, které si jejich majitelé kontrolují na zařízeních s iOS 15. Zpětná kompatibilita systému navíc sahá až k modelu 6s a SE 1. generace. To jsou přístroje z let 2015 a 2016.

Jednotlivé iOS uživatele nelze vyloučit ani podle formátu jejich adresy. Většina uživatelů na iOS zařízeních využívá k otevírání a odesílání e-mailů Apple Mail a je jedno, jestli mají samotný e-mail zřízený na Gmailu, Seznamu nebo iCloudu.

Open rate jenom nestačí

Co teď? Je na čase to s e-mailingem zabalit a začít rozesílat papírové letáky do schránek? Tak černé to rozhodně není. Marketéři ale musí věnovat mnohem více úsilí ostatním metrikám. Jinými slovy přestaňte sledovat jen open rate. Vytváření skutečně kvalitních marketingových e-mailů se nemůže zastavit jenom u lákavého předmětu. Každý e-mail, který odesíláte, by ideálně měl obsahovat také CTA, ať už v podobě tlačítka s odkazem, nebo alespoň slovní výzvy k vykonání akce. Hodnotné informace se pak dozvíte z počtu prokliků a dalších statistik.

Míra otevření jako taková se rozhodně nestává bezcennou. Jenom na ni bude potřeba nahlížet o něco více skepticky a s přihlédnutím k možnému zkreslení kvůli uživatelům s iOS 15. Čím více informací budete mít o svém publiku, tím lépe pro vás a vaše statistiky.

Rozhodně ne poslední změna pro e-mailový marketing

Ochrana soukromí představuje velmi důležitou součást uživatelské zkušenosti a dává proto perfektní smysl, že se firmy budou předhánět v poskytování více a více možností, jak ochránit privátní info. Během následujících několika let lze očekávat, že podobné změny se objeví i na Android zařízeních či Windows. Není to tak dávno, co jsme se vypořádali s GDPR, teď je čas vypořádat se s iOS 15.

E-mailing tak jako tak patří a bude patřit k nejlepším způsobům, jak dosáhnout na široké publikum a zajistit vaší značce vysokou míru interakce s potenciálními zákazníky. Občas se změní přístup k některým metrikám nebo způsob, jakým e-maily rozesíláme. Vytváření hodnotného obsahu namířeného na přesně zacílené publikum ale zůstává zaručeným receptem, jak z vašeho newsletteru udělat neocenitelný marketingový nástroj.

Začněte dělat newslettery lépe než konkurence a vyzkoušejte nyní Mailhunt na 7 dní zdarma! Během pár minut zjistíte, jak vypadá stategie rozesílek různých značek, jakým způsobem komunikovat slevy a jak být vždy o krok napřed.